 |
www.elektronik.si Forum o elektrotehniki in računalništvu
|
Poglej prejšnjo temo :: Poglej naslednjo temo |
Avtor |
Sporočilo |
hous3r Neznanec

Pridružen-a: Sre 20 Sep 2006 8:35 Prispevkov: 7 Aktiv.: 0.03
|
Objavljeno: Sre Mar 21, 2007 10:16 am Naslov sporočila: termostat in več ventilatorjev |
|
|
Pozdravljeni.
Imam problem:
Z enim termostatom (stenski termostat) reguliram preko relejskega vmesnika (shema v prilogi - 3 releji, vezje) vrtljaje 3 radialnih ventilatorjev (230V, 50Hz) s 3 izbranimi hitrostmi izmed 5 možnih.
Imam dve vrsti ventilatorjev. Prvi so kovinski in imajo navitje za vseh 5 hitrosti, s temi ni problem. Vendar pa so bili pri 1 hitrosti preglasni, zato smo zmanjšali vrtljaje s kondenzatorji.
Naročil sem plastične ventilatorje, 3,4 in 5 hitrost sta speljani direkt preko navitja, 1 in 2 pa prek hitrosti 5 s kondenzatorjem (2mikroF in 2,7mikroF). Tako so vrtljaji manjši, šumnost pa tudi.
Poraba je okoli 60W, 0.27A (podano na motorju).
Če uporabimo na vseh 3 ventilatorjih enake hitrosti, vse deluje normalno (rele sklene kontakt – 6A). Če pa uporabimo različne hitrosti pri ventilatorjih (prvi ventilator 1,2,3 hitrost, drugi ventilator 3,4,5 itd.), se pojavijo neke »špice«, ki sklenejo kontakt releja in ga ne razklenejo več (verjetno vrednost toka preseže 6A). Rezultat tega je, da ventilatorji delajo, tudi če termostat izklopim, saj v bistvu kontakt releja "skurim"!!!
Špice se pojavijo samo pri teh ventilatorjih, v katerem so kondenzatorji.
Ventilatorji morajo ostati, popraviti moram relejski vmesnik. Če ima kdo kakšno idejo, kako zaščititi kontakte, da ga ne bi »prekurilo«, mogoče kak RC člen ali kaj podobnega...
Ali kaka druga ideja..
lp
Opis: |
|
Velikost datoteke: |
49.41 KB |
Pogledana: |
13 krat |

|
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
jur Član


Pridružen-a: Pet 02 Dec 2005 14:45 Prispevkov: 5142 Aktiv.: 21.69 Kraj: [color=zelena]Ljubljana[/color]
|
Objavljeno: Sre Mar 21, 2007 10:23 am Naslov sporočila: Re: termostat in več ventilatorjev |
|
|
hous3r je napisal/a: |
...z kondenzatorjem (2mikroF in 2,7mikroF). |
Motor predstavlja induktivnost oziroma tuljavo. Pri vezavi tuljave in kondenzatorja nastane nihajni krog. Pride do nihanj, lahko tudi do ferorezonance. Rezultat je lahko velik tok/napetost, ki scvre kontakte releja.
RC člen ni rešitev, ker motnje povzroča ravno RC člen.
Kondenzatorje stran. To ni pravi način regulacije hitrosti motorja.
Kako zgleda ferorezonanca: v serijo vežeš žarnico za 220V, dušilko in kondenzator. Priključiš na 220 V. Žarnica začne spreminjati svetilnost od teme do močne svetlobe. Lahko tudi pregori. Kako hitro bo utripalo, je odvisno od dušilke in kondenzatorja. Zgleda pa zelo nerazložljivo.
Jur
Nazadnje urejal/a jur Sre Mar 21, 2007 10:48 am; skupaj popravljeno 1 krat |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
hous3r Neznanec

Pridružen-a: Sre 20 Sep 2006 8:35 Prispevkov: 7 Aktiv.: 0.03
|
Objavljeno: Sre Mar 21, 2007 10:45 am Naslov sporočila: |
|
|
Žal morajo kondenzatorji ostat, ker drugače ni bilo mogoče zagotoviti ustrezno nizke šumnosti pri prvi in drugi hitrosti. Samo podjetje, ki izdeluje te ventilatorje, nam noče izdelati primernega navitja, pri kateremu ne bi bilo potrebno uporabiti kondenzatorje, ker ne naročamo neke velike količine le-teh.
Tako da v ventilatorje žal ne smem posegati, bo le vmesnik tisti, ki ga moram izpopolniti na nek način....
Kakršnakoli ideja?
lp
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
jur Član


Pridružen-a: Pet 02 Dec 2005 14:45 Prispevkov: 5142 Aktiv.: 21.69 Kraj: [color=zelena]Ljubljana[/color]
|
Objavljeno: Sre Mar 21, 2007 10:49 am Naslov sporočila: |
|
|
Če je motor ventilatorja za majhno moč, poizkusi z uporom namesto z kondenzatorjem.
Ena možnost je tudi, da za za manj ropota v serijo vežeš dva motorja. Obrati in ropot posameznega ventilatorja bodo manjši. Ni pa nujno, da se bosta oba vrtela z enakimi obrati.
Jur
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
japek Član


Pridružen-a: Pon 23 Feb 2004 22:50 Prispevkov: 781 Aktiv.: 3.30 Kraj: Radenci
|
Objavljeno: Sre Mar 21, 2007 12:20 pm Naslov sporočila: |
|
|
Kot je napisal jur, uporabi upore namesto kondenzatorjev. To jaz (in ne samo jaz) uporabljam že dolgo pri hlajenju elektronk. Ventilator je tam turbina, ko elektronka ni na oddaji gre napajanje preko uporov, ko pa je se upori premostijo z relejskim kontaktom. Jaz imam ventilator moči 30W in obrate zmanjšujem preko štirih uporov 100E 5W. Nič se ne pregrevajo pri tem, sicer pa ni težava dobiti malo močnejše upore.
_________________ 73 de S55WT, Janko |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
poule Član

Pridružen-a: Čet 11 Jan 2007 19:53 Prispevkov: 813 Aktiv.: 3.62 Kraj: Ljubljana
|
Objavljeno: Sre Mar 21, 2007 1:07 pm Naslov sporočila: |
|
|
tudi pri osebnem avtomobilu so obrati ventilatorja regulirani z upori
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
hous3r Neznanec

Pridružen-a: Sre 20 Sep 2006 8:35 Prispevkov: 7 Aktiv.: 0.03
|
Objavljeno: Sre Mar 21, 2007 2:21 pm Naslov sporočila: |
|
|
Take motorje s kondenzatorji dobimo že dobavljene (3 hitrosti grejo v navitje, ostali dve pa preko kondenzatorja (RC člena)), ker se je tako nekdo pred letom dogovoril s podjetjem, tako da bi v bistvu morali oni to spremeniti, pa nočejo, zaradi majhne količine naročil.
Motorji so različni, enojni (samo ventilator) in dvojni (2 ventilatorja in eno ohišje), vendar delujejo na enak način.
Lahko jih poskusim par podreti pa kondenzator ven pobrat, pa upore vezat, vendar to samo za probat,...
Kot pravim, raje bi to nekako rešil z spremembo vmesnika in pustil motorje pri miru, pa nimam ideje kako..
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
igo Član

Pridružen-a: Sre 11 Okt 2006 19:11 Prispevkov: 3641 Aktiv.: 16.00
|
Objavljeno: Sre Mar 21, 2007 2:52 pm Naslov sporočila: |
|
|
Čisto mimogrede:
Če uporabljate Schrack PT releje, jih vrzi VEN, in jih nadomesti z ekvivalentnimi Iskra TRM. Konstrukcijska napaka pri PT povzroči zlom vlečnega vzvoda zaradi utrujenosti materiala - posledično povzroči vsesplošen kratek stik znotraj releja.
Ali obstaja kakršna koli možnost, da sta Hkrati vklopljena dva releja? Je to dovoljeno? Če ni, je treba poskrbeti, za ustrezno vezavo termostatov.
LP,
Igor
_________________ Teoretično je praksa posledica teorije, praktično je pa ravno obratno. (igo 2001)
LP, Igor |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
hous3r Neznanec

Pridružen-a: Sre 20 Sep 2006 8:35 Prispevkov: 7 Aktiv.: 0.03
|
Objavljeno: Sre Mar 21, 2007 3:33 pm Naslov sporočila: |
|
|
Povsod uporabljamo Schrack releje in z njimi nimamo problemov, tukaj so uporabljeni PT. Ta vmesnik sem izdelal tudi z releji RELPOL, ki sem jih imel slučajno pri roki, z enakimi lastnostmi, pa mi je isto skurlo kontakt.
Releje Iskra do sedaj nisem uporabljal.
Po tej vezavi kot je podana v prilogi ne moreta biti naenkrat vklopljena 2 releja...
Vsak rele je namenjen eni hitrosti. Če na termostatu nastavimo 2 hitrost, se bo vklopil drugi rele itd..
Za poskus sem mislil zamenjati obstoječi rele z relejem s 3 preklopnimi kontakti, tako bi pridobil 4A, vendar potem izgubim možnost priklopitve četrtega ventilatorja, kar pa spet ne smem...
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
jur Član


Pridružen-a: Pet 02 Dec 2005 14:45 Prispevkov: 5142 Aktiv.: 21.69 Kraj: [color=zelena]Ljubljana[/color]
|
Objavljeno: Čet Mar 22, 2007 1:12 pm Naslov sporočila: |
|
|
Kondenzatorje lahko pustiš pri miru. Uporabi vezavo motorja, ki ne uporablja kondenzatorjev. Moč pa reguliraš z upori, ki jih vključuješ z releji. Dva upora (oziroma dva relejska kontakta) dopuščata tri hitrosti (nula, polna hitrost, uporovna hitrost).
Jur
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
hous3r Neznanec

Pridružen-a: Sre 20 Sep 2006 8:35 Prispevkov: 7 Aktiv.: 0.03
|
Objavljeno: Čet Mar 22, 2007 3:05 pm Naslov sporočila: |
|
|
Ti ventilatorji se na veliko prodajajo in morajo ostat taki kot so...
Za regulacijo dveh oziroma celo treh z enim termostatom ni problema, če so hitrosti enake... Kupec pa hoče take motorje, s tem da hoče vezati 4 na en termostat in različne hitrosti...
Ne morem novih motorjev izdelat oziroma kupit...
Poskusil sem uporabiti SCHRACKove releje z dvema preklopnima kontaktoma (8A), nanje priklopil dva različna ventilatorja (enega enojnega in enega dvojnega), pri prvem uporabil hitrosti 1,3,5, pri drugem pa hitrosti 5,4,2.
Nekaj časa je delalo, ko pa sem s termostatom na hitro preklopil med hitrostmi, je zlimalo kontakta dveh relejev....
Zasledil sem še releje s 4 preklopnimi kontakti (10A) proizvajalca RELPOL, vendar v sloveniji ni zastopnika..
lp
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
igo Član

Pridružen-a: Sre 11 Okt 2006 19:11 Prispevkov: 3641 Aktiv.: 16.00
|
Objavljeno: Čet Mar 22, 2007 3:29 pm Naslov sporočila: |
|
|
hous3r je napisal/a: |
Nekaj časa je delalo, ko pa sem s termostatom na hitro preklopil med hitrostmi, je zlimalo kontakta dveh relejev.... |
Ja pa točno TO sem zgoraj pisal. Težava je v Vezavi Termostata.
Zgornje vezje namreč nima nikakršne navzkrižne zaščitne vezave, ki bi preprečevala, da sta dva releja vklopljena hkrati. Gre se za milisekunde.
Če Termostat prehitro preklopi hitrosti, se zgodi, da se drugi rele vklopi preden se je izklopil prvi . Poglej v datasheet od PT, kolikšna sta minimalen vklopni in maksimalen izklopni čas, pa boš videl, da se zlahka prekrijeta.
Ker imaš samo N.O. kontakte na relejih, se težko izvede navzkrižna vezava . Moral bi imeti še N.C. kotakt, nato pa bi vsakega napajanje releja vezal skozi N.C. kontakt preostalih dveh. Tako bi zagotovil, da se nek rele vklopi šele, ko sta preostala dva res izklopljena.
Najbolje, da vzameš rele s 4x6A (dovolj za 4*1,1kW!) preklopnim kontaktom (lahko tudi PT serijo), vežeš po dva ventilatorja vzporedno na en kontakt, preostala dva kontakta pa lahko porabiš za zaščitno vezavo.
LP,
Igor
_________________ Teoretično je praksa posledica teorije, praktično je pa ravno obratno. (igo 2001)
LP, Igor |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
|
|
Ne, ne moreš dodajati novih tem v tem forumu Ne, ne moreš odgovarjati na teme v tem forumu Ne, ne moreš urejati svojih prispevkov v tem forumu Ne, ne moreš brisati svojih prispevkov v tem forumu Ne ne moreš glasovati v anketi v tem forumu Ne, ne moreš pripeti datotek v tem forumu Ne, ne moreš povleči datotek v tem forumu
|
Uptime: 497 dni
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|